Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
Woma
 Temat postu: Szkoła bezpiecznej jazdy - jazda w grupie
PostWysłany: 05 Sie 2009 14:07 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: 05 Kwi 2009 00:55
Posty: 87
Miejscowość: Chełmno
Motocykl: Honda CX 650 '85
Wstęp

Poruszanie się motocyklem w grupie wymaga zdobycia pewnych umiejętności, jakich nie uczy niestety żaden instruktor nauki jazdy. Mimo, że większość z nas bardzo dobrze jeździ na motocyklu jazda w grupie, rządzi się swoimi prawami. Aby uczynić niedzielną przejażdżkę, bezpieczniejszą, przyjemniejszą i efektowniejszą, chciałbym te zasady przybliżyć wszystkim. W opisie powyższym opierać się będę na spostrzeżeniach własnych, zarówno jako kierowcy, jak i pasażera oraz na wiedzy nabytej z internetu. Wiem, że z powodu mojego młodego wieku i małego "nalotu" szczególnie dla starszych kolegów motocyklistów, mogę nie być autorytetem, dlatego z góry proszę nie unosić się męską dumą i przeczytać tekst do końca, bo piszę go dla naszego wspólnego bezpieczeństwa.

_________________
Born to be wild :-P


Góra
 Profil E-mail  
 
Woma
 Temat postu: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy - jazda w grupie
PostWysłany: 05 Sie 2009 14:09 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: 05 Kwi 2009 00:55
Posty: 87
Miejscowość: Chełmno
Motocykl: Honda CX 650 '85
I: Odprawa

Aby uformować szyk musimy najpierw zastanowić się co będzie nam do tego potrzebne:

Przede wszystkim potrzebny nam jest prowadzący (w niektórych źródłach zwany także komendantem drogi). Czego wymaga się od prowadzącego? Jest to najczęściej, najbardziej doświadczony motocyklista w grupie, który zna trasę przejazdu, potrafi dobrać odpowiednią prędkość dla przejazdu kolumny motocyklistów i ocenić warunki na drodze dla bezpiecznego przejazdu, wszystkich członków grupy.

Potrzebujemy także osoby, która zamykać będzie grupę, tzw "tail gunnera", czyli w wolnym tłumaczeniu tylnego strzelca (podczas drugiej wojny światowej, bombowce wyposażano w karabiny do obrony przed myśliwcami. Karabiny umieszczano w newralgicznych miejscach samolotu, w tym na ogonie - "tail" z angielskiego; "gunner" - strzelec), a powszechnie zwanego ogonem, lub zamykającym. Motocyklista zamykający grupę również powinien być doświadczonym kierowcą. Dodatkowo powinien być dobrze zgrany z prowadzącym, aby prawidłowo reagować na jego polecenia.

Jeżeli nasza grupa jest liczna powinniśmy podzielić się na podgrupy, w taki sposób, aby każda podgrupa była nie większa niż 6 - 8 motocykli. W takim wypadku, powinniśmy wybrać prowadzących podgrupy, którzy powinni reagować, np zwalniając całą podgrupę, w celu ułatwienia wyprzedzania kierowcom puszek, czy przekazywanie członkom podgrupy instrukcji od prowadzącego.

Jeśli w grupie pojawiają się niedoświadczeni motocykliści lub motocykle niepewne technicznie, powinni oni obrać miejsce na początku kolumny, zaraz za prowadzącym.

Wszystkie funkcje powinny zostać wybrane tuż przed wyruszeniem. Powinna też zostać ustalona trasa jak i niezbędne przystanki. Kilka osób powinno, też podać numery telefonów komórkowych (szczególnie prowadzący i zamykający), aby możliwe było skontaktowanie się z nimi w sytuacji awaryjnej. Wszyscy członkowie grupy, na zbiórkę powinni przyjechać przygotowani: z pełnymi zbiornikami, z zapakowanym bagażem, odpowiednio ubrani.

_________________
Born to be wild :-P


Góra
 Profil E-mail  
 
Woma
 Temat postu: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy - jazda w grupie
PostWysłany: 05 Sie 2009 14:10 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: 05 Kwi 2009 00:55
Posty: 87
Miejscowość: Chełmno
Motocykl: Honda CX 650 '85
II: Formowanie szyku

Zasadniczo wyróżnia się dwa szyki. Szyk "na zakładkę" i szyk pojedynczy.

Na zakładkę
Image

Szyk "na zakładkę" lub też podwójny, jest podstawowym szykiem. Stosuje się go wtedy kiedy tylko jest to możliwe. Pozwala on skrócić kolumnę, aby mogła ona sprawniej wykonywać manewry, a jednocześnie zachować wymagane dla bezpiecznej jazdy odległości między motocyklami. Formowanie polega na obraniu przez prowadzącego toru jazdy 1/3 odległości od strony osi jezdni, następny motocyklista zajmuje miejsce w 1/3 odległości od strony pobocza/chodnika i cofnięty jest o ok 1 sekundę. Kolejni motocykliści powielają to ustawienie.
Dzięki takiemu ustawieniu motocykliści zachowują bezpieczny, dwusekundowy odstęp, wystarczający do przeprowadzania manewru w sytuacji zagrożenia.
Efektem takiego szyku jest zwarta kolumna, która może szybko i sprawnie wykonywać manewry, a także na światłach może zajmować mało miejsca, gdyż motocykle zatrzymują się obok siebie.

Pojedynczy
Image

Szyk pojedynczy powinien być unikany za wszelką cenę.Nie zapewnia on miejsca na drodze dla motocyklistów za nami. Każdy jedzie za kimś, i ma w sytuacji zagrożenia bardzo małe pole manewru. Takie ustawienie stosowane jest na krętych drogach, w warunkach słabej widoczności, na drogach o kiepskiej nawierzchni i podczas wjazdu/zjazdu z autostrady.

Bardzo istotnym jest, aby jadąc w szyku, czy to pojedynczym, czy podwójnym, trzymać się swojej pozycji. Niedopuszczalne jest wyprzedzanie, nagłe hamowanie czy zrównywanie się z osobą przed nami.

Ważnym jest też zaglądanie w lusterka, jeżeli widzimy, że kierowca za nami nie nadąża powinniśmy zmniejszyć prędkość, aż do wymaganego odstępu.

_________________
Born to be wild :-P


Góra
 Profil E-mail  
 
Woma
 Temat postu: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy - jazda w grupie
PostWysłany: 05 Sie 2009 14:12 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: 05 Kwi 2009 00:55
Posty: 87
Miejscowość: Chełmno
Motocykl: Honda CX 650 '85
III: Manewry

Wyprzedzanie
Rzadko widuje się kolumnę motocyklistów wyprzedzającą jakiś pojazd, ze względu na jej długość. Nawet dla jednego pojazdu jest to manewr trudny, a co dopiero dla rozciągniętej grupy pojazdów. Mimo to, czasem trzeba go wykonać. Są jednak rzeczy, o których trzeba pamiętać.
Wyprzedzamy pojedynczo!
Robimy to najszybciej jak potrafimy, ale nie szybciej niż pozwalają nam nasze umiejętności.
Prowadzący po wyprzedzeniu utrzymuję taką samą prędkość jak wyprzedzony pojazd, a przyspiesza dopiero, gdy upewni się, że wszyscy członkowie grupy wykonali już manewr. W sprawdzeniu, czy wszyscy przejechali może pomóc mu zamykający - np, podnosząc lewą rękę z wyciągniętym w górę kciukiem.
Po manewrze prowadzący daje znak do przyspieszenia i przyspiesza do "prędkości przelotowej"(zwykle 80-100km/h).

Zmiana pasa ruchu
Odbywa się zwykle na jeden z 2 sposobów:
Sposób pierwszy (bezpieczniejszy):
Prowadzący daje znak do zmiany pasa ruchu.
Zamykający jako pierwszy wykonuje manewr zamykając drogę innym pojazdom, które mogłyby niebezpiecznie przerwać manewr.
Prowadzący zmienia pas, a za nim kolejni motocykliści.
Sposób drugi (wymaga zgrania) tzw blokowy:
Prowadzący daje znak o zamianie pasa ruchu.
Wszyscy motocykliści równocześnie zmieniają pas ruchu (bez zmiany miejsc w szyku!)
Jest to sposób bardzo efektowny, ale dość trudny w wykonaniu, obstawałbym jednak przy sposobie pierwszym.

Nieplanowany postój
Jeżeli jeden z motocyklistów musi zatrzymać się awaryjnie, reszta grupy nie powinna zatrzymać się razem z nim. Natomiast osobą, która powinna się zatrzymać jest zamykający. Reszta grupy, winna zatrzymać się na najbliższej stacji, parkingu, gdzie możliwe jest zmieszczenie całej kolumny. Należy unikać zatrzymywania się kolumny na drodze, czy w miejscach gdzie, nie zmieszczą się wszyscy członkowie grupy. Stwarza to duże ryzyko, niezauważenia któregoś z członków przez innych użytkowników drogi.

_________________
Born to be wild :-P


Góra
 Profil E-mail  
 
Woma
 Temat postu: Re: Szkoła bezpiecznej jazdy - jazda w grupie
PostWysłany: 05 Sie 2009 14:15 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: 05 Kwi 2009 00:55
Posty: 87
Miejscowość: Chełmno
Motocykl: Honda CX 650 '85
IV: Porozumiewanie się

Aby przekazać sobie ważną informację czy komendę używa się sygnałów pokazywanych lewą ręką. Prawidłowo pokazany sygnał, powinien być poprzedzony krótkim potrząśnięciem lewą ręką, aby zwrócić uwagę motocyklisty za nami, na naszą dłoń. Poniżej zamieszczam, najważniejsze sygnały:
Image

_________________
Born to be wild :-P


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group